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Lens effect

There is a cool new 256b intro at pouet.net, called ind. It shows a rotating sphere divided into several fields, which flicker in funky colours. This intro is basically based on the lens effect. The lens effect is a distortion that projects all pixels from a square onto a circle surrounding it. How is this done? If we try to imagine how it works, we will perhaps start with the y coordinates of the projection of the topmost line of the square: We notice that the points in the horizontal center are the topmost ones and the elevation declines to the edges, where it becomes zero, i.e. the edges are printed at the same position as in the square. With what mathematical formula can this be achieved? Simple subtraction wouldn't make it a circle. We need a trigonometric function. Which one? Let's figure it out: We use the distance from the horizontal center point as its parameter. If it is 0, the height must have the highest value, and if it is maximal, the height must be 0. A trigo

Chebyshev's inequality

Somebody posted a task involving Chebyshev's inequality to chemieonline.de ( http://www.chemieonline.de/forum/showthread.php?p=2684517144 ). It took me more than two hours, but I think I solved it.

Interview mit Craig Venter

http://www.zeit.de/2009/03/Klein-Venter "Klein: Vielleicht ist das Genom gar nicht das »Buch des Lebens«, in dem man einfach nur lesen muss. Venter: Diese Vorstellung ist sicher ganz falsch. Wenn überhaupt, dann ist die DNA so etwas wie die Software des Lebens. Klein: Was ist der Unterschied? Venter: In einem Buch finden Sie sofort den Text, der Sie interessiert. Die Software hingegen zeigt nur, was bei der Datenverarbeitung am Ende herauskommt. Das Programm selbst, das dahintersteht, bleibt Ihnen verborgen. Und Sie erfahren auch nicht, wie es zu diesen Ergebnissen kam..." Meint er: "Software" = compiliertes Programm; "Programm" = Quellcode? Oder sind das Genom nicht die Eingabedaten, welche die Software (epigenetischer Apparat - Transkriptions- und Translations-Enzyme usw.) verarbeitet?

Anteil der Hochbegabten unter den Studierenden?

Ich frage mich manchmal, wie hoch der Anteil der Mensa-Tauglichen unter den Studierenden sei. Unter der Gesamtbevölkerung haben die Hochbegabten (IQ mehr als zwei Standardabweichungen über dem Mittelwert) laut meinem Statistik-Lehrbuch einen Anteil von 2,28%. Da der mittlere IQ der Studierenden wahrscheinlich höher als derjenige der Gesamtbevölkerung ist, wird der Anteil der Hochbegabten wohl ebenfalls höher sein. Angenommen, alle Menschen mit überdurchschnittlichem IQ wären Studierende. Dann wäre der Anteil der Hochbegabten 2 * 2.28% = 4,56%. Irgendwo habe ich einmal gelesen, der mittlere IQ aller Studierenden betrage 115 (also eine Standardabweichung über dem Mittelwert der Gesamtbevölkerung). Über die Verteilung habe ich aber nichts gelesen. Angenommen, alle Menschen mit einem IQ über 115 wären Studierende. Dann wäre der Anteil der Hochbegabten laut meinem Statistik-Lehrbuch 2.28% / 15.87% = rund 14,37%. Die Wahrheit wird wohl irgendwo in der Mitte liegen - zwischen 4,56% und 14,37%

Sudoku Puzzle Solver now Interactive!

The first fruit of my OpenGL learning: I've made an Interactive Sudoku Puzzle Solver. Based on my algorithms I wrote in 2005, it now displays the solution of the puzzle step by step and you can control it interactively.

Neoliberalismus und soziale Marktwirtschaft

In einer Tageszeitung stand heute, Obama werde vom Neoliberalismus abkehren und den Weg der sozialen Marktwirtschaft einschlagen. Eine tolle Stilblüte, denn Neoliberalismus und soziale Marktwirtschaft bedeuten dasselbe. Wahrscheinlich war statt Neoliberalismus die freie Martkwirtschaft gemeint.

XNA Game Studio

Finally I've been able to install XNA Game Studio on my PC (the required Service Pack from the microsoft.com website didn't work on my students' version of Visual Studio 2005 Professional, but the file I downloaded from the server of our university did). I've already drawn a moving sprite. XNA GS has an easy method of transparency, every purple pixel isn't drawn on the screen. So the main problem I've had with previous solutions has gone. Now I have to learn how to put text on screen and how to evaluate the user inputs.

Imphobia

Today I had a look on Savage Charts #1 and had the impression that the music reminded me of the style of Imphobia. Nostalgic feelings came up. I then had a look on Imphobia #12. It does not work correctly on modern PCs, it flickers like hell, but it's legible and the music can be played in the background using an external sound player. I've been impressed at the number of people who had contributed articles to this diskmag. Imphobia attracted more writers than any other PC diskmag ever. This is unique in diskmag history. It is unrealistic that this will ever repeat as nowadays people have Internet forums where they can be heard.