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Überlegungen zum Vier-Farben-Satz

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Auch wenn ich der Ausbildung nach nicht Mathematiker bin, habe ich mir zum Vier-Farben-Satz (siehe Wikipedia) mehrmals Gedanken gemacht. Da ich in meiner Diplomarbeit in Informatik auch ein graphentheoretisches Thema behandelt habe, bin ich in gewissem Sinne sogar dafür qualifiziert, mir zu diesem Problem Gedanken zu machen.

Grundsätzlich ist das Vier-Farben-Problem natürlich schon gelöst, deswegen spricht man ja auch vom Vier-Farben-Satz. Aber der Beweis ist eben nicht gerade elegant. Im Originalbeweis werden über 1400 Fälle unterschieden. Erst vor weniger als 20 Jahren gelang es, die Fallunterscheidungen auf weniger als die Hälfte zu reduzieren. Wer weiß, vielleicht ist selbst das noch redundant. Ich hatte jedenfalls heute im Schlaf folgenden Einfall:

Gegeben ist ein einfacher, ungerichteter Graph G. Wenn zwei Knoten durch eine Kante verbunden sind, bedeutet das, dass sie im reduzierten Graphen G' voneinander verschieden sein müssen. Der reduzierte Graph G' sei der minimale …

Die Essenz der Medizin

Es gibt in der Medizin einen Sachverhalt, dessen Kenntnis ich für sehr wichtig erachte, der aber mir selbst nie im Studium untergekommen ist. Weder in einer Vorlesung an unserer Universität noch in einem medizinischen Lehrbuch erfuhr ich davon; ich leitete ihn mir vielmehr selbst her. Daher frage ich mich, ob andere Mediziner darüber Bescheid wissen. Als Optimist, der an das Gute im Menschen glaubt, hoffe ich jedenfalls, dass viele Ärzte zu derselben Erkenntnis gelangt sind, aber es wird wahrscheinlich auch solche geben, die es nicht wissen.

Medizin beschäftigt sich mit der Behandlung von Krankheiten. Krankheiten sind abnorme Gesundheitszustände, die mit verschiedenen Symptomen einhergehen. Es sind diese Symptome, die den Patienten Sorgen machen und deretwegen sie einen Arzt aufsuchen. Nehmen wir zum Beispiel einen Patienten, der über Bauchschmerzen, Fieber und Durchfall klagt. Das sind Symptome verschiedener Infektionskrankheiten, darunter eine sehr schwere, die Cholera. Der Arzt wir…

Mega Force - my new game project

Right now I am fulfilling a dream of mine which I've had for a long time: to create my own tactical role-playing game in the style of Shining Force. The game will be called "Mega Force" (working title), and I've already created everything from the title screen until the end of the first battle.

This is the rather simple title screen. It is unlikely that I will come up with anything better with my limited graphics design skills.

The story is told by means of cut scenes similar to the original Shining Force games, but I just display a portrait of the character (not included here since I still have to ask for permission whether I might use those photos in a public version of my game) and the text.

The actual battle works just like in the "Shining Force 2 Remake" I programmed five years ago. Since the base code was already done, I only had to design the map and the characters. The first battle in fact is more difficult than the usual battle in Shining Force 2 b…

Club Biotech

Club Biotech is probably going to be disbanded by the end of this year, since all active members have graduated from university and nobody has reacted on an email in which we asked for new people to join us. In this way, another era ends.

I am the veteran member of the club, I joined it in 2002, about a year after it was founded. Nobody else who is still an active member of the club has been it for such a long time.

My first Club Biotech event was the first "Stammtisch" ever held. Both founders, Andreas Bergthaler and Andreas Pichlmaier, were there, and I talked to both of them, but I was still very shy in those days. I told them I was interested in research, but I was only at the beginning of my studies and so it would still be a long way to go. Yet I had already learned how to handle the pipette and found out that I was pretty good at it. Andreas Pichlmair smiled and commented that lab technicians are the ones who handle the pipette, while scientists do more intellectual w…

New Game: Cirix

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I have added one of my latest game creations to my homepage. Cirix is a puzzle game for three players, to be played on a single computer in hot-seat mode. Have fun!

delete [] ist fürs Debuggen gut

Heute habe ich gelernt, dass delete [] fürs Debuggen gut ist. Ich hatte in meinem Programm Fehler, die daraus resultierten, dass in Speicherbereiche geschrieben wurde, die ich nicht reserviert hatte. Aus der Fehlermeldung war aber nicht klar, welche Speicherbereiche dies waren. Dann habe ich für jeden reservierten Speicherbereich delete [] eingefügt. Das Resultat: Sobald delete [] für einen Speicherbereich aufgerufen wurde, der überschritten worden war, kam eine Fehlermeldung. So wusste ich also, auf welche Arrays ich mit zu hohen Indices zugegriffen habe.

Why I make Hugi

I guess some people have asked themselves why I'm making Hugi, and I think that it would be a good idea to clear this question. So, why am I making it?

1. Because it's useful. Making Hugi gives me the feeling of doing something that makes sense. The diskmag informs and entertains its readers. While I have the feeling that I'm wasting time when pursuing other leisure activities such as playing games, I don't have that feeling when working on Hugi.

2. Because it's creative. Selecting graphics, music and articles for the magazine, arranging them, tweaking the settings (colours etc.) - that's a creative process which satisfies a natural desire of mine.

3. Originally I also made Hugi to gain some respect in the PC scene community, but as a matter of fact, you don't get much. By making a diskmag, you mostly get respect from other diskmag editors - but these days, I'm almost the only diskmag editor still active.

What I certainly don't make Hugi for is the …

My diary 1994 - 1999

I read my diary which I kept from 1994 to 1999. A spoilt child mostly interested in playing and programming videogames having no problems at school is the impression you get first. But then comes August 1995 when I got my first issue of PC-Heimwerker by which I obtained contact with other computer freaks, which resulted in me making more effort to learn "professional" programming (C, Assembler, interrupts, etc.). The early development of Hugi, from a minor side-project to a widespread international magazine, is also covered. The style of the diary slightly matures over the time, though it remains more colloquial than how I used to write in my diskmag. But in general I do not seem to have been somebody to really look for intellectual challenges. I was happy experiencing my duties as not too difficult and being able to do things I like doing. I think gifted children should be given assignments that make them explore their own limits. My father gave me calculus tasks when I was…